كارگاه‌هاي آموزش دستورنامه رابرت (كادرها)
پذيرش > اخبار ساخت جامعه‌های طراز نوین > اخبار ساخت جامعه‌های طراز نوین

اخبار ساخت جامعه‌های طراز نوین

در این بخش، که روز جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ راه‌‌اندازی شد، اخبار و گزارش‌ فعالیت‌های جامعه/انجمن/سازمان‌هایی ارایه می‌شود که بر اساس قواعد دستورنامه رابرت تأسیس شده و اداره می‌شوند. هدف اصلی این بوده و هست که اعضای این انجمن‌ها در جریان بازی با قواعد بازی دموکراسی آشنا شوند، چرا که تجربه‌ها نشان داد،‌ اگر کسی که جلسه را اداره می‌کند به این قواعد مسلط باشد، و جلسه طبق همین قواعد اداره شود،‌ تمام اعضای حاظر در جلسه، به مرور و به سادگی با این قواعد آشنا می‌شوند،‌ ضمن اینکه تمام حاضران با چشم خود معجره تحول فرهنگی ناشی از رفتار در چارچوب این قواعد را ملاحظه خواهند کرد. . .

مقاله‌هاى اين بخش


عکس: آقای علیرضا هاشمی مسؤل کمیته تدوین پیش‌نویس راهنمای تأسیس حوزه‌های حزبی مستقل

تدارک تدوین پیش‌نویس «راهنمای تأسیس حوزه‌های حزبی مستقل» - ۱ (انجمن اصلاح ساختاری احزاب سیاسی (اساس))

۱۶ تیر ۱۴۰۱
چهار شنبه 6 ژوئيه 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان

در پی تصویب پیشنهاد تشکیل کمیته تدوین پیش‌نویس «راهنمای تأسیس حوزه‌های حزبی مستقل»، در مجمع گروه حامیان تأسیس انجمن اصلاح ساختاری احزاب سیاسی (اساس)، نخستین نشست اعضای این کمیته ساعت ۲۱ روز چهارشنبه ۲۵ خرداد در فضای مجازی دعوت به دستور شد و بررسی این موضوع را شروع کرد. نوشته‌ای که در ادامه تقدیم می‌شود، گزارش مخبر این کمیته است که نخسین بار در رسانه اختصاصی گروه حامیان تأسیس «انجمن اصلاح ساختاری احزاب سیاسی» (اساس) منتشر شده است و به دلیل عمومی بودن نکاتی که در آن مطرح شده است، اینجا نیز باز نشر می‌شود. با هم این نوشته را می‌خوانیم:



عکس: آقای محمود علیپور بنیان‌‌گذار انجمن تخصصی کودک و رسانه

تجربه زیسته انجمن تخصصی کودک و رسانه در بهره گیری از قواعد پارلمانی دستورنامه رابرت (انجمن تخصصی کودک و رسانه)

۱۵ تیر ۱۴۰۱
سه شنبه 5 ژوئيه 2022

انجمن تخصصی کودک و رسانه یکی از انجمن‌هایی است که تلاش شده است تا از همان ابتدا، بر اساس رویه‌های تشریح شده در کتاب دستورنامه رابرت، تأسیس و ادره شود، و البته با توجه به وضعیت فرهنگی خاص ما ایرانیان که همه با آن آشنا هستیم. نتیجه این تجربه چه بوده است؟

آنچه که در ادامه می‌آید گزارشی است به قلم آقای محمود علیپور بنیان‌گذار این انجمن از پیامدهای رعایت قواعد دستورنامه در جریان تأسیس و اداره این انجمن. . .

راقم این سطور تردید ندارد که اگر افرادی که به صورت داوطلبانه دور هم جمع می‌شوند تا با کمک هم به یک هدف اجتماعی که به صورت فردی غیرقابل وصول است برسند، حتی المقدور طبق رویه‌های معقولی که در دستورنامه تشریح شده است، رفتار کنند، ما به مرور شاهد یک تحول فرهنگی عمیق در روابط بین آنان خواهیم بود که به راستی یک رستاخیز و یک جهش تمدنی محسوب می‌شود.

خوانندگانی که گزارش آقای علیپور را بخوانند می‌توانند در پس و پشت رویدادهایی که در این نوشته تشریح شده است، نشانه‌های آن رستاخیز فرهنگی را ملاحظه کنند و به همان نتیجه‌ای برسند که ایشان جمع‌بندی کرده است:

«تجربه زیسته انجمن از این قواعد به ما یاد داد چگونه حق الناس به معنی واقعی کلمه را در نشست‌ها و گفتگوهایمان پیاده کنیم و چگونه در این مسیر به مکارم اخلاق دست پیدا کنیم و جامعه‌ای آرمانی مبنی بر خردورزی جمعی بنا کنیم.»

با این دیباچه مختصر، نوشته آقای محمود علیپور در ادامه تقدیم می‌شود:



اعضای هیأت رئیسه مجمع و دکتر نادر کریمیان سردشتی رئیس هیأت مدیره انجمن در حال ارائه گزارش

اداره مجمع «اکوتا» در چارچوب قواعد منطقی (انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی (اکوتا))

۳ خرداد ۱۴۰۱
سه شنبه 24 مه 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان

به پیشنهاد آقای مهندس شهرام ایل‌بگ مدیر عامل محترم انجمن «همگرایی مواریث تمدن ایرانی» و حمایت اعضای محترم هیأت مدیره این انجمن، قرار شد مجمع سالانه انجمن با مدیریت مشاور امور پارلمانی و در چارچوب قواعد دستورنامه برگزار شود. از همین روز، در آغاز این مجمع، که روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد،‌ آقای دکتر نادر کریمیان سردشتی رئیس محترم هیأت مدیره انجمن این پیشنهاد را با مجمع انجمن در میان گذاشت که با اجماع عمومی به تصویب رسید و به این ترتیب، مجمع این انجمن برای نخستین بار بر اساس قواعد عقلانی و عادلانه‌ای که در کتاب دستورنامه توصیف شده است، اداره شد. گزارشی که در ادامه می‌آید مطلبی است در همین زمینه که ابتدا در گروه مجازی «تدارک انجمن اصلی» منتشر شد و با کمی تغییر اینجا باز نشر می‌شود. با هم می‌خوانیم:



عکس: هفدهمین نشست هیأت مدیره اکوتا

نخستین گام در مسیری به وسعت حوزه تمدن ایرانی! (انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی (اکوتا))

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
پنج شنبه 28 آوريل 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان
گام نخست: استقبال! ۱. با همت و تلاش تحسین برانگیز آقایان مهندس شهرام ایل‌بگ (مدیرعامل) و دکتر نادر کریمیان سردشتی (رئیس هیأت مدیره) انجمن «اتحاد کشورهای وارث تمدن ایرانی» (اکوتا) که با نام شناسنامه‌ای «انجمن همگرایی میراث تمدن ایرانی» فعالیت می‌کند، هفدهمین نشست هیأت مدیره این انجمن، که ساعت ۵ بعد از ظهر روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ (...)


عکس: تصویر جلد اول کتاب «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو»

در تدارک تأسیس «انجمن ارسطوشناسی نوین»! (انجمن ارسطو شناسی نوین)

۳ فروردین ۱۴۰۱
شنبه 23 آوريل 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان

طرح مسأله:

۱. به درستی گفته می‌شود که سرچشمه‌ی آنچه که به عنوان «معرفت علمی» شناخته می‌شود، یونان باستان است. بی جهت نیست کسانی که در طلب سرچشمه‌ها باشند سرانجام از آنجا سردرخواهند آورد. و همانان می‌دانند که قله‌ی سلسله جبال تفکر صف بلندی از متفکران یونان باستان، معلم اول، ارسطوی گرامی است. اما مشکل از هنگامی شروع می‌شود که بخواهیم اندیشه‌های واقعی این فیلسوف منحصر به فرد تمام تاریخ تفکر را - به معنای درست کلمه درک کنیم.

خوشبختانه بار دیگر بخت یاور راقم این سطور شد که در پی جستجوهای بی‌پایان در این زمینه به دست‌نویس نویسنده‌ی کتابی به نام «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو» بر بخورد و دریابد که چراغ جادوی جهان فلسفه را یافته است.

این کتاب،‌ که متن منتشر شده آن نشان می‌دهد بعد از مرگ نویسنده و بدون هیچ ویرایشی منتشر شده است، در دو جلد و هر جلد در حدود ۳۵۰ صفحه، متن کتاب «در باره جان ارسطو» را خط به خط تفسیر کرده است.

اگر کسانی تمایل داشته باشند که عمق «معرفت علمی» را تا آخرین حد ممکن دریابند، حتماً نیاز دارند با فلسفه ارسطو - آنطور که نویسنده «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو» نشان داده است، به خوبی آشنا شوند.

اما این نکات چه ارتباطی با «کارگاه‌های آموزش دستورنامه رابرت» و فعالیت‌های انجمن اصلی دارد؟

این سلسله یادداشت‌های کوتاه - که بار نخست در رسانه اختصاصی «تدارک انجمن اصلی» منتشر شده است و در ادامه تقدیم می‌شود، همین مسأله را توضیح می‌دهد. با هم ادامه می‌دهیم . . .



عکس: روی جلد ویرایش دهم کتاب دستورنامه رابرت (قانون عام پارلمانی که قانون اساسی و اساسنامه باید ذیل قواعد و رویه‌های آن تدوین و تصویب شود)

انجمن قانون اساسی در مسیر پیشرفت (انجمن قانون اساسی)

۳ فروردین ۱۴۰۱
شنبه 23 آوريل 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان

۱. در سی و هشتمین نشست هفتگی هسته اولیه تأسیس انجمن قانونی اساسی که ساعت۲۱و ۳۰ دقیقه سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ به صورت مجازی برگزار شد،‌ نکاتی مورد بررسی قرار گرفت که آگاهی از آن‌ها برای اعضای سایر انجمن‌های اصلی اختصاصی که بر اساس قانون عام پارلمانی (به روایت دستورنامه) در دست تأسیس هستند، ضروری به نظر می‌رسند. در این سلسله یادداشت‌ها به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. (این یادداشت‌ها،‌ بار نخست در سانه اختصاصی «تدارک انجمن اصلی» منتشر شده است و اینجا بازنشر می‌شود).



نقش محدود تصور در نظر ارسطو در مقایسه با فلسفه مدرن (انجمن ارسطو شناسی نوین)

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
شنبه 16 آوريل 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان

آنچه که در ادامه می‌آید، ویرایش اول ترحمۀ پی‌نوشت شماره ۱۰۰ کتاب «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو» است. برای آشنایی بسیار اجمالی با این کتاب،‌ مناسب است فعلا به اینجا مراجعه کنید. اما در توضیح اجمالی اینکه چرا ترجمه غیرکامل این قسمت از این کتاب، که ترجمه کامل آن - در دو جلد و هر حلد در حدود ۳۵۰ صفحه - به زودی به زبان فارسی در تهران منتشر خواهد شد، در این قسمت از وب سایت کارگاه‌های آموزش دستورنامه رابرت منتشر می‌شود،‌ به چند نکته می‌توان اشاره کرد.

۱. قرار است انجمنی بر اساس قواعد دستورنامه رابرت برای ترویج ارسطو‌شناسی نوین در ایران راه‌اندازی شود. به دلایلی که تشریح آن‌ها خارج از حوصله این نوشته مختصر است، نخستین کتابی که در این انجمن گروه خوانی شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت، همین کتاب «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو» خواهد بود.

۲. با این همه، آن دسته از علاقمندان به دستورنامه رابرت که متقاعد شوند برای درک بهتر علم و فلسفه حقوق پارلمانی لازم است با فلسفه - به طور کلی- و با فلسفه حقوق- به طور خاص - آشنا شوند، در آن صورت نیاز خواهند داشت برای آشنایی درست و عمیق با فلسفه، بیش و پیش از هر فلیسوف دیگری با نظرات ارسطو آشنا شوند.

۳. ارسطوشناسی در جهان اسلام و از جمله در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و امواج وسیع ترجمه آثار متفکران یونان باستان در قرون اولیه تمدن اسلامی، شاید نخستین موج غرب‌گرایی باشد که البته بعد‌ها و به دلایل مختلف شکست خورد و سرکوب شد. بعد از قرائت دقیق کتاب «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو»، ممکن است این سؤال به اذهان کنجکاو خطور کند که نکند درک نادرست نظرات پیچیده‌ی ارسطو سبب شد تفکر فلسفی در ایران و اسلام هم دچار همان مشکلی شده باشد که اتین ژیلسون در کتاب خود با عنوان «وحدت تجربه فلسفی» به خوبی آن را در طول تاریخ تفکر فلسفی نشان داده است؟

این کتاب، که با عنوان تردید برانگیز «نقد تفکر فلسفی غرب» به فارسی ترجمه و منتشر شده، نشان می‌دهد که چطور فلیسوفان بزرگی که دستگاه‌های فلسفی بزرگی هم ساختند، خطای یگانه‌ای را مرتکب شدند که سرانجام به فروپاشی دستگاه فلسفی آنان منجر شد و پیامد آن عرفان‌گرایی از یک سو و شک‌گرایی از سوی دیگر بوده است. آیا همین اتفاق در تاریخ تفکر فلسفی در ایران رخ نداده است؟

واقعیت این است که کتاب اتین ژیلسون کتاب بسیار ارزشمند و شریفی است. اما کسانی که «تفسیر خط به خط در باره جان ارسطو را خوب بخوانند و خوب آن را بفهمند،‌ تازه درخواهند یافت که ژیلسون چه می‌گفته است و چرا فلاسفه بزرگ خطاهایی چنین بزرگ مرتکب شدند؟

۴. یک ضر‌ب‌المثل رایج می‌گوید: در کلاس فلسفه، سال اول، استاد می‌فهمد چه می‌گوید، شاگرد هم می‌فهمد. سال دوم استاد می‌فهمد،‌ اما شاگرد دیگر چیزی نمی‌فهمد. اما سال سوم نه استاد و نه شاگرد، هیچ کدام نمی‌فهمند چه می‌گویند! مطمئن باشید اگر ذهنتان آن اندازه تربیت شده باشد که کتاب «تفسیر خط به خط در باره حان ارسطو» را خوب بخوانید، در آن صورت،‌ قادر خواهید شد لذت تأمل فلسفی را به معنای حقیقی کلمه درک کنید.

با این توضیحات اجمالی است که به پی‌نوشت شماره ۱۰۰ کتاب «تفسیر خط به خط در باره حان ارسطو» می‌پردازیم:

این کتاب در دو بخش متمایز تدوین شده است. مخاطبان متن اصلی، علاقمندان به فلسفه و به ارسطو هستند. اما مخاطبان پی‌نوشت‌های کتاب را، ارسطوشناسان حرفه‌ای تشکیل می‌دهند. این کتاب ۱۵۰ پی‌نوشت دارد که ویرایش نخست ترجمه پی‌نوشت شماره ۱۰۰ در ادامه تقدیم می‌شود.

در این پی‌نوشت، نظرات ارسطو در مورد «تصور» با نظرات فلسفه مدرن در مورد «تصور» مقایسه شده است و همین مقایسه تا حدودی می‌تواند تفکر فلسفی ارسطو را توضیح دهد.

و آخرین نکته اینکه خوانندگان گرامی باید توجه داشته باشند که چه بسا درک نظراتی که در همین پی‌نوشت در مورد تئوری‌های ارسطو در باره بسیاری از مفاهیم کلیدی فلسفی مطرح شده است،‌ مستلزم قرائت دقیق متن کامل این کتاب باشد. بنا بر این توقع نداشته باشند که تمام مطالب این پی‌نوشت را به صورت کامل درک کنند. اما اگر مرور نوشته‌ای که در ادامه می‌آید، مخاطبان گرامی را تشویق کند که قرائت این کتاب را جدی بگیرند، مراد از این تلاش‌ها حاصل شده است. و اما متن پی‌نوشت شماره ۱۰۰:



استقبال «اکوتا» از دستورنامه رابرت (انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی (اکوتا))

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
شنبه 16 آوريل 2022 بوسيله‌ى گروه نويسندگان

مطلبی که در ادامه می‌آید، نخستین بار در رسانه مجازی و اختصاصی «تدارک انجمن اصلی» منتشر شده است و به این دلیل که نکات مطرح شده در آن می‌تواند برای تمام فعالان اجتماعی که به صورت حرفه‌ای انواع جامعه/انجمن/سازمان/شرکت را تأسیس و رهبری می‌کنند مفید باشد، در اینجا نیز منتشر می‌شود:



علم برهان در حقوق پارلمانی! (انجمن نويسندگان و مترجمان ادبيات پارلماني )

۹ فروردین ۱۴۰۱
سه شنبه 29 مارس 2022

«حقوق پارلمانی» که به مثابه شاخه‌‌ای از علم و فلسفه حقوق به تبیین حقوق متوازن اکثریت، اقلیت، افراد، و کل اعضای یک جامعه، بر اساس حق رأی برابر اعضا می‌پردازد‌، مثل هر معرفت علمی دیگری مبتنی بر علم برهان است. اما علم برهان چیست و آموزش آن چرا برای اداره مجامع تصمیم‌گیری بر اساس قانون عام پارلمانی لازم است؟ و انجمن نویسندگان و مترجمان ادبیات پارلمانی (نماپ) برای آموزش علم برهان در حقوق پارلمانی چه برنامه‌ای دارد؟ نوشته‌ای که در ادامه می‌آید،‌و پیشتر در گروه واتساپی «تدارک انجمن اصلی» منتشر شده است، اجمالاُ به این مسائل می‌پردازد. با هم آن را مرور کنیم:



عکس: یکی از نشست‌های گروه اندیشه

«گروه اندیشه» در آستانه یک اقدام تاریخی! (گروه اندیشه)

۱۲ اسفند ۱۴۰۰
پنج شنبه 3 مارس 2022

مطالبی که در ادامه می‌آید، قبلاً در گروه واتساپی «تدارک انجمن اصلی» که نقش «رسانه» داخلی انجمن اصلی را ایفا می‌کند، منتشر شده است و از آنجا که نکات مطرح شده در آن می‌تواند برای تمام کنشگران اجتماعی مفید باشد، بازنشر می‌شود.

خاطر نشان می‌کند انجمن اصلی قرار است به مثابه کنوانسیون انجمن‌های اختصاصی اصلی عمل کند که همه، بر اساس قانون عام پارلمانی (به روایت دستورنامه رابرت) تأسیس می‌شوند و هدفشان رفع آن دسته از مشکلات ساختاری در قلمروهای گوناگون است که گمان می‌رود ناشی از فقدان آشنایی با قانون عام پارلمانی هستند و راه رفع آن‌ها نیز کمک به تمرین برای ساخت جوامعی بر اساس همین قانون است.

گفتنی است که گروه اندیشه هم بر اساس قواعد دستورنامه رابرت اداره می‌شود و در حال حاضر، هدفش را تأمل در مفهوم توسعه و کمک به روند توسعه در کشور تعریف کرده است.

قرار است گروه اندیشه، سند «منشور توسعه» را تدوین و تصویب کند و - چه بسا آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. گزارشی که در ادامه می‌آید به همین سند پرداخته است. با هم می‌خوانیم:



پذيرش | تماس | نقشه‌ى سايت | | آمار سايت | بازديد كنندگان : 325811

 پيگيرى فعاليت سايت fa   پيگيرى فعاليت سايت اخبار ساخت جامعه‌های طراز نوین   ?

سايت با اسپيپ درست شده است 3.0.17 + AHUNTSIC

Creative Commons License